Jak wynika z opublikowanego jakiś czas temu raportu „E-commerce w Polsce 2022”, spośród wszystkich 30 milionów polskich internautów zakupy w Internecie robi nawet ponad 23 miliony. Te dane jasno pokazują, że prowadzenie sklepu online może być bardzo dobrym pomysłem na biznes. Nie oznacza to jednak, że statystyki nie mogłyby być bardziej imponujące – okazuje się, że czynniki takie jak szybsza i tańsza dostawa czy dostawa w weekendy mogłyby zachęcić osoby niekupujące online do zakupów w sieci, a te, które już to robią, do częstszego napełniania internetowych koszyków. Jak zaplanować logistykę w e-commerce, by spełnić oczekiwania konsumentów?
Wysyłamy przesyłki kurierskie do klientów – co jest ważne dla odbiorcy?
We wspomnianym wyżej, przygotowanym przez Gemius, Polskie Badania Internetu i IAB Polska raporcie wskazano wiele czynników, które są istotne dla internautów i wpływają na ich zachowania konsumenckie. W raporcie wymieniono między innymi najczęstsze problemy, z jakimi w ciągu ostatniego roku zmagały się osoby kupujące w sieci. Często wskazywano na takie aspekty jak:
● Długie oczekiwanie na dostawę produktu;
● Wysokie koszty dostawy;
● Uszkodzona przesyłka;
● Problemy związane z płatnością;
● Problemy z reklamacjami, gwarancją i zwrotem towarów.
Jednocześnie czynniki takie jak szybsza dostawa, niższe koszty dostawy, większy wybór sposobów dostawy, rabaty czy bezpieczniejsze formy płatności zostały wskazane jako te, które mogłyby zachęcić konsumentów do częstszego kupowania online.
Czy jednak możliwe jest pogodzenie potrzeb klientów z oczekiwaniami przedsiębiorcy, który przecież nie może pozwolić sobie na przykład na darmową dostawę? Logistyka dostaw w e-commerce to spore wyzwanie, ale sytuację można rozwiązać w pozytywny sposób.
Opakowania a produkty – o czym trzeba wiedzieć?
Przedsiębiorcy, którzy szukają oszczędności, często w pierwszej kolejności patrzą na ceny opakowań do produktów ze swojego asortymentu. Teoretycznie najkorzystniejszym rozwiązaniem może się wydawać kupienie całej serii jednego typu opakowań – opakowania „uniwersalnego”, które będzie można stosować przy wszystkich towarach.
Oszczędność prawdopodobnie będzie jednak tylko pozorna. Opakowania będą duże w stosunku do wielu produktów, co spowoduje, że ich transport będzie droższy, niż to konieczne! Większe kwoty będzie trzeba też dopłacić do wypełnienia kartonu, ponieważ będzie go potrzebne więcej, by produkt był właściwie zabezpieczony w czasie jazdy.
Finalnie znacznie korzystniejszym rozwiązaniem okazuje się kupno kilku, a nawet kilkunastu typów opakowań w mniejszych ilościach. Polecane opakowania to specjalnie profilowane pudełka fasonowe, kartony z podwójnym paskiem klejowym czy idealne do książek owijki kartonowe.
Logistyka wysyłania przesyłek – jak to zaplanować?
Sklepy online raczej nie mogą pozwolić sobie na darmową dostawę, ale warto wprowadzać okolicznościowe bezpłatne dostawy lub darmową dostawę od konkretnej kwoty. Jak zaplanować logistykę dostaw, by była ona z jednej strony satysfakcjonująca dla konsumenta, a z drugiej – korzystna dla przedsiębiorcy?
Kurier dla początkującego sklepu
Nowo otwarty sklep na początku może borykać się z różnymi problemami. Brak ciągłości dostaw i bazy klientów mogą sprawiać, że sprzedaż w pierwszych miesiącach będzie bardzo nieregularna. Dlatego realizowanie wysyłek warto rozpocząć od współpracy ze sprawdzoną firmą kurierską, która oferuje elastyczne podejście do klienta i zdaje sobie sprawę, z jakimi trudnościami zmagają się nowe przedsiębiorstwa. Przykładem takiego kuriera jest GLS. Współpraca z marką będzie znakomitym wyborem dla początkujących biznesmenów, gdyż firma oferuje indywidualne podejście dostosowane do potrzeb i możliwości klienta.
Jaki kurier dla dużego sklepu?
Współpraca z firmą kurierską to również świetny wybór dla średnich i dużych przedsiębiorstw. W tym przypadku ustala się konkretną stawkę za dostawę oraz minimalną liczbę przesyłek miesięcznych, które firma zobowiązuje się realizować.
Bezpośrednia współpraca z firmą kurierską sprawia, że kurier cyklicznie sam odbiera przesyłki z magazynu, a przedsiębiorca może liczyć na pomoc przydzielonego mu opiekuna. Przykładem firmy, która specjalizuje się w krajowych i międzynarodowych dostawach kurierskich, jest GLS. Tysiące punktów nadania i odbioru oraz rozbudowana sieć transportowa w wielu krajach europejskich sprawia, że GLS cieszy się dużą popularnością.
GLS – najlepszy kurier dla Ciebie
Firma kurierska GLS swoje oddziały ma w wielu państwach – także w Polsce. Swoje usługi realizuje na terenie całego kraju. Można u niej wykupić również dodatkowe usługi, takie jak Express Parcel i SaturdayService, dzięki którym kurier GLS Kraków, Wrocław czy Poznań dostarczy odbiorcy przesyłkę już następnego dnia – nawet jeśli przypadnie on w sobotę!
GLS stawia na doskonale funkcjonującą siatkę logistyczną, dzięki której jest w stanie dostarczyć przesyłki w średnim czasie 48-96 godzin. Część przesyłek dostarczanych jest nawet na drugi dzień. Liczne punkty ParcelShop stanowią kolejne udogodnienie, dzięki któremu odbiór przesyłek jest elastyczny i bezpieczny.