Druk 3D, jako technologia o wszechstronnych zastosowaniach, znalazł zastosowanie również w produkcji części rowerowych i akcesoriów dla kolarzy. Widzieliśmy już kaski rowerowe, zarówno takie, które zostały w całości wydrukowane w 3D, jak i takie w których technologie przyrostowe zostały wykorzystane do wykonania kluczowych dla wygody i bezpieczeństwa elementów. Pojawiały się koncepcje bezpowietrznych, drukowanych z TPU opon rowerowych. Firma AREVO przedstawiła też wydrukowaną w jednej części z włókna węglowego ramę rowerową. Przykłady te jednak w żadnym wypadku nie wyczerpują kreatywności producentów i potencjalnych zastosowań dla druku 3D w branży rowerowej.
Super wygodne siodełko rowerowe od Specialized
Amerykański producent rowerów Specialized podjął współpracę z Carbon w celu opracowania siodełek rowerowych, które byłyby godne miana rewolucyjnych. S-Works Power Saddle powstało w opracowanej przez Carbon technologii DLS. Podobnie jak w przypadku podeszew FutureCraft 4D od Adidas, tutaj również zastosowanie znalazła poliuretanowa ażurowa struktura wykonana z żywicy Carbon EPU 41, która – dzięki technologii nazwanej Mirror – doskonale dopasowuje się do ciała użytkownika, w tym wypadku zapewniając komfort i wygodę podczas jazdy przez równomierne rozłożenie ciężaru ciała rowerzysty dzięki strefom nacisku.
Jak podaje Carbon, przed zaprezentowaniem ostatecznej wersji siodełko na przestrzeni 10 miesięcy doczekało się 70 różnych wersji. Choć wydaje się to długim czasem, zazwyczaj opracowanie nowego siodełka zajmuje około 18-24 miesiące. Jak na razie Specialized ujawniło, że S-Works Power Saddle będzie dostępne w dwóch szerokościach: 143 i 155 mm. Nie ujawniono do tej pory, kiedy siodełko wejdzie do sprzedaży, jednak pierwsze egzemplarze mają trafić do recenzentów na początku 2020 roku.
Źródło: www.cyclingnews.com
Carbon, fizik i jeszcze więcej drukowanych w 3D siodełek
Zaledwie tydzień po ogłoszeniu współpracy Carbon ze Specialized, firma poinformowała o prowadzonych pracach nad kolejnym modelem siodełka rowerowego – tym razem o pomoc zwrócił się włoski producent z branży rowerowej fizik. Technologia DLS przysłuży się do wyprodukowania siodełek z serii nazwanej Adaptive. Ponownie – jak w przypadku S-Works Power Saddle – precyzyjnie zaprojektowane strefy nacisku i ażurowa konstrukcja mają przyczynić się do stworzenia siodełek idealnych.
Tym, co wyróżnia koncepcję fizik, jest oferta personalizacji produktu. Dzięki dostępnej w sklepie usłudze mapowania nacisku użytkownik będzie mógł kupić produkt idealnie dopasowany do własnych warunków anatomicznych.
Źródło: www.cyclingnews.com
Lekkie kółka do przerzutek
CeramicSpeed, duński producent sprzętu rowerowego rozpoznawany przede wszystkim za sprawą swoich łożysk ceramicznych, zjednoczył siły z Duńskim Instytutem Technologii opracowując kółka przerzutki cechujące się jeszcze mniejszą masą bez utraty ich wytrzymałości. Wykonane z tytanu w technologii SLM kółka kierowane są przede wszystkim do profesjonalnych kolarzy startujących w tegorocznym Tour de France. Jedno kółko, dzięki odpowiedniej konstrukcji minimalizującej ilość zużytego materiału, waży zaledwie 8,4 g. Jak donosi SLM Solutions, przeprowadzone testy wykazały, że „odchudzone” tytanowe kółka cechują się większą wytrzymałością i odpornością na korozję niż te tradycyjne, aluminiowe. Dzięki zoptymalizowanemu projektowi wykonanemu przez DIT kółka wejdą do seryjnej produkcji z użyciem technologii przyrostowych bez wpływu na ich jakość i geometrię.
Źródło: www.3dprintingmedia.network
E-bike od AREVO i Pilot
W trakcie niedawno zakończonych targów Eurobike w niemieckim Friedrichshafen AREVO prezentowało prototyp kolejnego po Emery e-bike’a – EVE9 – ogłaszając przy tym nawiązanie współpracy z Pilot Distribution Group BV, producentem rowerów. EVE9, podobnie jak Emery ONE produkowane dla Franco Bicycles, posiada wydrukowaną w jednej części z włókna węglowego ramę.
Źródło: 3dadept.com
Rama drukowana w 3D z aluminium
Skoro już mowa o ramach rowerowych, holenderska firma z sektora druku 3D z metalu, MX3D, wypuściła nowy model drukowanego w 3D roweru. Arc Bike II posiada wydrukowaną z aluminium ramę o niecodziennym kształcie, której wyprodukowanie zajmuje mniej niż 24 godziny. Rama ta, a jakże, dopasowywana jest rozmiarem do użytkownika dzięki opracowanemu przez firmę oprogramowaniu WAAM. Rower dostępny jest w sprzedaży w limitowanej edycji.
Źródło: 3dprint.com
Zdjęcie główne: MX3D
KOMENTARZE