Drukowane „rzeźby ruchu” od MIT

Drukowane „rzeźby ruchu” od MIT

MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory ma na swoim koncie wiele fascynujących projektów, w tym i takich związanych z drukiem 3D. Najnowszy projekt zdecydowanie należy do ciekawych – a może być też użyteczny. Naukowcy z CSAIL postanowili przeanalizować ruch ludzkiego ciała z pomocą przestrzennych modeli.

W świecie sportu analiza ruchu swojego lub profesjonalistów może być cennym źródłem wiedzy służącym poprawie techniki. Podobnie rzecz ma się z tańcem. Jednak jeśli ruch ten jest oglądany na filmie, wiele cennych informacji pozostaje nieuchwytnych. MoSculpt może posłużyć jako metoda wizualizacji ruchów w przestrzeni.

Opracowany przez grupę z MIT algorytm zdolny jest do przekształcania dwuwymiarowych filmów w trójwymiarowe modele, które można wydrukować. Tak powstaje MoSculpt, czyli „motion sculpture”. Jak to działa? System od CSAIL identyfikuje kluczowe punkty na ciele poruszającej się na filmie osoby. Mogą to być, przykładowo, głowa, biodra, kolana i stawy skokowe. Punkty zostają połączone w „szkielet”. Poruszający się na filmie człowiek posłuży do stworzenia szeregu takich „szkieletów”, a system opracowuje najprawdopodobniejsze położenie tych punktów w przestrzeni trójwymiarowej i dodaje ścieżki ruchu. Uzyskany model – rzeźbę ruchu – można modyfikować, zwiększając wydrukować dla jeszcze lepszej wizualizacji.

Xiuming Zhang, doktorant MIT i jeden z autorów publikacji, wyjaśnia: „Wyobraź sobie, że masz film przedstawiający Rogera Federera serwującego piłkę podczas meczu tenisowego oraz film z samym sobą uczącym się gry w tenisa”. Według niego, dzięki algorytmowi „można stworzyć rzeźby ruchu dla obu scenariuszy, aby je porównać i zbadać, jak poprawić własne ruchy”.

System MoSculpt jak na razie najlepiej radzi sobie z ruchami zgrubnymi, takimi jak rzucanie piłki, bieganie i niektóre rodzaje tańca, nie jest też jeszcze możliwa analiza ruchów więcej niz jednej osoby na raz. Ma być jednak dalej rozwijany i udoskonalany.

Badacze z MIT CSAIL zaprezentują MoSculpt, jego możliwości i potencjalne zastosowania na najbliższej konferencji User Interface Software and Technology w Berlinie, która odbędzie się w październiku.

Źródło: mosculp.csail.mit.edu

Zdjęcia: Jason Dorfman/MIT CSAIL

KOMENTARZE

Przetwarzamy dane osobowe użytkowników witryny, zobacz szczegóły...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close