Drukowane w 3D opony rowerowe

Drukowane w 3D opony rowerowe

Korean Additive Manufacturing User Group (K-AMUG) podczas targów druku 3D Techfesta w koreańskim Ulsan zaprezentowało drukowany w 3D prototyp bezpowietrznych opon rowerowych. Uczestnicy targów mieli okazję obejrzeć opony w zestawie z całym rowerem.

K-AMUG to koreańskie stowarzyszenie zajmujące się drukiem 3D i jego implementacją w lokalnym przemyśle motoryzacyjnym i stoczniowym. Założone zostało niedawno, bo w 2017 roku.

Projekt bezpowietrznej opony zaprezentowany przez K-AMUG prowadził profesor Yi Chang Kyoo z Uniwersytetu Hanseo w Seosan wraz z zespołem Park Yoo-jin oraz inżynierem Jungiem Sung-ho. Opona o wymiarach 20mm szerokości, 622 średnicy wewnętrznej i 700mm średnicy zewnętrznej wydrukowana została z TPU w całości, bez dzielenia na części. W jej wnętrzu jest odpowiednie wydrukowane wypełnienie, zastępujące dętkę z powietrzem.

Dzięki zastosowaniu druku 3D możliwa stała się redukcja wagi opony względem zwykłej, klasycznej opony rowerowej, która według twórców prototypu waży 2,27kg, drukowany prototyp zaś – 1,89kg, co oznacza masę mniejszą o 17%.

To nie pierwszy taki projekt. Próby drukowania w 3D opon, również tych rowerowych, były już podejmowane – na przykład przez berlińskie BigRep, które w maju tego roku pokazało własną wersję bezpowietrznej opony powstałej z wykorzystaniem technologii addytywnych. Ich projekt był mianowany pierwszą na świecie drukowaną w 3D bezpowietrzną oponą.

Opony od BigRep również były wydrukowane w jednej części, z użyciem swojej wielkoformatowej drukarki BigRep ONE i gumowatego filamentu własnej produkcji. Przez oponę, której wnętrze wypełnia koronkowa struktura przenosząca obciążenia, można spojrzeć na wylot. Struktura ta może być dostosowana do warunków, w jakich rowerzysta ma zamiar jeździć i różnić się w zależności od tego, czy rower przeznaczony jest do miejskich jezdni, czy górskich ścieżek, a nawet od tego, w jakich warunkach pogodowych będzie odbywać się jazda.

Rower z oponami od BigRep przetestował ich projektant – Marco Mattia Cristofori, wybierając się na wycieczkę po Berlinie. Według jego słów, jazda była „bardzo gładka”.

Zawodowi rowerzyści, szukający wszelkich sposobów na zmniejszenie wagi roweru bez strat w jego szybkości, byliby zachwyceni oponami według projektu K-AMUG. Drukowane opony wydają się też być odporne na przebicie i ogólnie bardziej wytrzymałe. Skoro lada moment pojawią się na rynku drukowane kaski rowerowe, być może pora, by i  opony wyszły z fazy prototypu.

Źródło: 3dprintingindustry.com, indian3dprintingnetwork.com, www.cnet.com

KOMENTARZE

Przetwarzamy dane osobowe użytkowników witryny, zobacz szczegóły...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close